понеделник, 13 декември 2010 г.

"Ягуар" удиви с електромобил с газови турбини


Революционна концепция на електромобил с разширен обхват представи "Ягуар"на продължаващия до 17 октомври в Париж автомобилен салон. Моделът C-X75 е посветен на 75-годишния юбилея на компанията.

Концепцията

Автомобилът се задвижва от четири електромотора (по един за всяко колело) с обща мощност 780 к.с. и максимален въртящ момент от 1600 Нм. Те получават електричество от литиево-йонни батерии, като само на ток "Ягуар С-Х75" изминава около 110 километра, без да отделя вредни емисии. Зареждането на акумулаторите от стандартна електроинсталация става за 6 часа.

Когато батериите се изтощят, започват да работят две микротурбини с обща мощност 188 к.с., които осигуряват нужния на електромоторите ток и започват да зареждат акумулаторите. Като гориво те могат да използват бензин, дизел, пропан-бутан, етанол или метан.

Благодарение на включването на турбините като източник на електроенергия запасът от ход на "Ягуар" С-Х 75 се увеличава до 900 километра, като в атмосферата се отделят едва 28 гр/км въглероден диоксид. Предвидена е възможност мощността на турбините да се прибави към тази на електродвигателите за още по-бързо ускорение(режим Track, или писта), като тази функция се активира от водача с натискане на бутон, намиращ се на скоростния лост.

Що се отнася до динамичните характеристики, автомобилът с купе от алуминий достига 100 км/ч за 3.4 секунди, а максималната скорост е 330 км/ч. Доускорението от 80 до 145 км/ч пък отнема едва 2.4 секунди

Предимства и недостатъци

Според създателите на С-Х 75 замяната на двигателя с вътрешно горене (монтиран в останалите електромобили с разширен обхват) с турбини дава редица предимства. Благодарение на факта, че имат малко движещи се части, турбините нямат нужда от смазване с масло и течно охлаждане. Те са леки и компактни (в случая теглото на всяка е едва 35 килограма).

Не е маловажен и фактът, че турбините достигат оптимална работна температура за няколко секунди. Използването им обаче налага и някои промени в дизайна, като например обособяването на огромни въздухозаборници, тъй като при работа с 80 000 об./мин. всяка от тях се нуждае от 25 000 литра въздух в минута.

Те са интегрирани в праговете и областта над тях, което пък става причина седалките на шофьора и пътника да бъдат поставени по в средата на купето, при това те са неподвижно хванати за шасито. Това решение налага нагласянето на максимално удобна позиция за шофиране да става чрез преместване на волана, приборното табло и педалите.

Компактните размери на турбините обаче дават по-голяма свобода при оформянето на задницата на "Ягуар С-Х 75" и те са решила да й предадат формата на елерони на самолет. Дизайнерски елементи от авиацията могат да се открият и във визията на джантите, който са изработени от цели късове алуминий.

Изхвърлянето от турбините на газове с изключително висока температура принуждава създателите на "Ягуар С-Х 75" да покрият изпускателните тръби и зоните около тях със сплав от цирконий и молибден, решение, познато от болидите от Формула 1. Отработените газове обаче имат своята функция и за аеродинамиката на колата, като за целта те се изпускат под различен ъгъл, което прави излишни спойлерите и дифузьорите.

Революция в интериора

Освен в принципа на задвижване концептуалният "Ягуар" предлага и революционни решения в интериора. Най-интересното от тях е свързано с управлението на основните системи и следенето на потока от различна, нужна на водача информация.

За целта автомобилът разполага с TFT дисплей, на който се визуализират данните, типични за приборното табло на обикновените коли, както и централен екран.
Мониторът пред очите на водача може да изглежда по три различни начина, като дава различна информация.

В стандартен режим на приборното табло се появяват данни за скоростта, указанията на навигационната система, запасът от ход и часът. На централния дисплей пък излиза информация за разхода на енергия и отделянето на вредни вещества.

При избирането на режим Track, при който мощността на турбините се прибавя към тази на електромоторите, на приборното табло излизат данни за достъпната мощност и състоянието на турбините. На централния дисплей пък се появява информация за динамиката на колата и хронометър.

Третият режим на работа на дисплеите е Heritage, като при него и двата дисплея стават точна реплика на приборното табло и централната конзола на модела на "Ягуар D-Type".

Водачът може да избере какво да вижда на централния дисплей и чрез натискане на бутони на волана, но автомобилът има и възможността да предугади какви данни ще му трябват.

Така например, ако бордовият компютър знае (от календара на смартфона на водача), че на собственика предстои да пътува за пистата "Льо Ман" за състезание, той предлага да изготви маршрут на пътуването, като междувременно подготви всички системи на колата за самото състезание.

В добавка купето на С-Х75 е снабдено и с дискретно осветление, което мени цвета и интензивността си в зависимост от стила на шофиране.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации

Последователи