вторник, 17 януари 2012 г.

Сайтът www.ucha.sе преподава виртуални уроци на реални ученици


Сестрата на Дарин Маджаров е в 11 клас и среща трудности в училище. Той е докторант в Белгия и решава да й помогне, като направи анимирано клипче с урока. По-късно прави клипчета и за други уроци, а сестра му ги споделя с приятели. Така се заражда идеята за сайта www.ucha.se.

Всъщност идеята за сайта не е нещо ново, тъй като в Интернет има доста подобни сайтове - http://www.khanacademy.org/ (англоезичен сайт, в който има над 2 700 видео урока в области като аритметика, физика, финанси, история и други), http://videouchitel.com/ (първият български интернет сайт за видео уроци по математика) и други.

Анеуплолидея, решетка на Пънет, принцип на Хюйгенс, принцип на Льо Шателие-Браун - това са част от темите, които трябва да знаят учениците от 10 клас например. Дарин прави серия клипчета и за тях, в които обяснява с анимации уроците.

Сайтът съществува едва от няколко месеца, но вече съдържа над 160 урока, гледани повече от 23 000 пъти от ученици и учители в цялата страна. В него са поместени клипчета с обяснения по физика, химия, биология и математика. От съвсем скоро вече има и уроци по английски език. За момента информацията е в помощ на ученици между 8 и 11 клас. Дарин се надява да може да разшири кръга от уроци и да прави видео и за други класове. Казва, че ако например получи въпрос от седмокласник с молба за клипче, ще го направи веднага.

"Мисля, че разказвам по интересен начин и не се взимам на сериозно. Нещата, които правя там (в сайта), ги правя и за лично удоволствие", казва той.

Според него, когато учителите са били ученици, всичко е било по-различно. Целите на образованието са били други и не са се стимулирали учениците да бъдат различни. "Сега са едни лъвчета. Всеки иска да бъде себе си, да се доказва, и подходът към тях е доста важен", казва Дарин.

Той смята, че проблемът не е в учебниците или учителите, а в цялостната среда в училище и шума. Когато учениците останат сами вкъщи, направят си чай и седнат пред компютъра, много по-лесно възприемат, казва той. Посочва, че сайтът не може да замести ролята на учителите, а по-скоро може да им помогне.

Според Дарин ентусиазмът угасва, ако липсва подходящата мотивация, и за момента не мисли, че би могъл да получи помощ от други ентусиасти. Неговата мотивация е в желанието да помогне и да създаде нещо трайно и значимо.

Казва, че самия сайт е направил за 5 минути. "Защо всичко е безплатно" - това е най-честият въпрос, който получава за страницата. Един от отговорите - учениците много се радват, когато някой им обръща внимание, без да ги търси за пари. Получава обаче и всякакви други писма - въпроси като каква е формулата на някое химично съединение и лични съвети.

Сайтът има чат канал, в който учениците могат да задават въпросите си. Получават отговори веднага, а ако проблемът е свързан с разбирането на цял урок, прави се клипче.

Дарин отделя по пет-шест часа на ден, за да прави видеоклипове към уроци. За тема му трябват сумарно 2 часа, в който да прочете и проучи урока, а после да запише клипчето. Винаги се опитва да вложи във видеото някаква история, с която въпросът да стане по-разбираем. Не обвинява нито учителите, нито учебниците за трудностите на децата. Все пак абстрактните процеси, които се случват в клетката например, имат нужда от по-добра илюстрация, казва той.

Експериментите с ефекта от сайта започват в Априловската гимназия в Габрово, която Дарин е завършил. Там Мария Николова, учител по химия, решава да преподава урок с помощта на клипчетата от сайта. Резултатът е обнадеждаващ. След заниманието над 50% от учениците имат отлични оценки, а двойката е само една, докато преди това двойките били масови.

В края на месеца сайтът ще разполага с нова, по-добра визия и повече възможности. Например ще има архив на задаваните въпроси, за да не се губи време за отговаряне на един въпрос два пъти. Освен това учениците ще могат взаимно да си помагат за решаването на проблемите с учебния материал и да получават отговор от преподаватели по съответната дисциплина. Очакват се и виртуални консултации - двучасови интерактивни уроци, при които в реално време учениците да задават въпросите си към учител.

Източник: ДНЕВНИК

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации

Последователи