понеделник, 21 юли 2008 г.

За данъчна оценка се чака 14 дни


Удостоверението за данъчна оценка е един от най-често издаваните документи.
По закон данъчната оценка се издава за целите на облагането с данък върху наследствата и данък при придобиване на имущества, за определяне на държавните и нотариалните такси в производствата по Гражданския процесуален кодекс и др.
През тази година данъчната оценка бе вдигната с 20 на сто, но процедурата по издаването й не е променена.
Данъчната оценка на сгради или на части от сгради се определя по специална формула въз основа на базисната данъчна стойност за един квадратен метър, корекционни коефициенти и площта. Про определянето й се вземат предвид още коефициенти за местоположение, инфраструктура, височина, овехтяване, за индивидуални характеристики, както и площта на сградата или на части от нея в квадратни метри.
Данъчната оценка се определя от служител на общинската администрация по местонахождението на имота. Има специфики в зависимост от това кой иска данъчната оценка и за какво е необходима тя.
Във всички случаи се подава молба до съответната общинска администрация. Тя е по образец. Необходимо е да се носи и документ за собственост - оригинал и копие. Ако става дума за наследствен имот, то тогава трябва да бъде приложено и актуално удостоверение за наследници.
При положение, че се иска данъчна оценка за незавършен имот, трябва да се носи и констативен протокол за етапа на завършеност на обекта. Последният се издава от техническите служби на общината. Необходимо е и представянето на скица.
Ако се иска данъчна оценка на право на строеж или на имот, собственост на фирма, заедно с останалите документи е необходимо да се даде и декларация по чл. 14 от Закона за местните данъци и такси. Въпросната декларация по право се подава за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти. Това става обичайно веднага след като собственикът или носителят на ограничено вещно право на новопостроен или на придобит по друг начин имот уведоми за придобиването общината по местонахождението на имота. Това уведомяване трябва да стане в двумесечен срок от придобиването. След това се подава и въпросната декларация. Тя се подава и при наследяване на имот.
Ако имотът е придобит по завещание, при искане на удостоверение за данъчна оценка трябва да се занесе и удостоверение от нотариус. При положение че искането не е от титуляра, а от упълномощено от него лице, то трябва да има задължително нотариално заверено пълномощно, за да бъде приета молбата за оценка. Трябва да са платени и данък сграда и такса смет за имота.
Тези правила важат при прехвърлянето или учредяването на вещни права върху недвижими имоти или наследствени права, включващи недвижими имоти, включването на недвижими имоти или вещни права като непарични вноски в капитала на търговски дружества, вписването на ипотека или особен залог. При тези сделки се иска задължително писмена декларация от прехвърлителя или учредителя, че няма непогасени, подлежащи на принудително изпълнение задължения за данъци, мита и задължителни осигурителни вноски. А наличието или липсата на непогасени данъчни задължения за имота се удостоверява в данъчната оценка.

СРОКОВЕ И ТАКСИ
По закон общинската администрация трябва да издаде искана данъчна оценка в 14-дневен срок след подаването на молба.
В София например са въведени и по-бързи срокове, но срещу по-високи такси. Ако се иска данъчна оценка за 14 дни, услугата е наречена обикновена и се плаща 12 лева. Ако е в 7-дневен срок, то услугата е бърза, а сумата е 18 лв. При експресна услуга - удостоверението за данъчната оценка се издава за 3 дни и тогава таксата скача на 24 лв.

Източник: http://www.segabg.com/

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Популярни публикации

Последователи